-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35035 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آيا در بهشت لذت هاي روحاني هم وجود دارد؟

با توجه به اينكه «معاد» هم جنبه جسماني دارد و هم روحاني و نيز با توجه به اينكه روح به مراتب، اعلا و اشرف از جسم است، نبايد ترديدي داشت كه نعمتهاي روحاني و معنوي بهشت، به مراتب از نعمتهاي مادي و جسماني برتر و والاتر و پرشكوه تر است!.

ولي از آنجا كه اين مواهب و نعمتها معمولاً در وصف نمي گنجد و ديدني است (ديدن با چشم دل ) نه گفتني و نه شنيدني، لذا در آيات قرآن غالباً اشارات سر بسته اي به اين بخش از نعمتهاي بهشتي مي بينيم، جز در مواردي كه قابل شرح و بيان بوده كه در آنجا قرآن به شرح و بيان آنها پرداخته است.

به تعبير ديگر لذّت درك معرفة الله ، و جذبه هاي جلال و جمال او و انوار الطاف خفيّه پروردگار و مستي از جام عشق ذات مقدس او، آنچنان است كه يك لحظه از آن از تمام نعمتهاي مادي جهان برتر است.

ما گاهي نمونه هاي بسيار كمرنگ اين مطلب را در اين دنيا تجربه كرده ايم كه وقتي حالي براي عبادت و خلوت با پروردگار دست دهد و انسان غرق مناجات باقاضي الحاجات گردد، دنيا و آنچه در آن است به فراموشي بسپرد و در لحظات كوتاهي محو جمال بي مثال او شود، مخصوصاً اگر اين امر در مراكز حساسي همچون جوار خانه كعبه، يا در عرفات و مشعر و امثال آن از مراكز خاص عبادت باشد، آنچنان نشاط و لذت به انسان دست مي دهد كه با هيچ قلم و بياني قابل شرح و تقرير نيست.

فكر كنيد اگر اين حالت، هزاران هزار بار قويتر و ساعتها و شبها و روزها و ماهها و سالها ادامه پيدا كند چگونه خواهد بود؟ به خصوص اينكه در بهشت، عوامل غفلت و بيخبري از خداوند و گرفتاريهائي كه حضور قلب را بر هم مي زند وجود ندارد و حجابها و موانع معرفت از مقابل ديدگان دل كنار رفته، درك و ديد انسان به مراتب قويتر مي گردد و از وسوسه هاي شيطاني كه هميشه مزاحم رهروان اين راه است مطلقا خبري نيست.

آن گاه مي توان تصور كرد كه در آنجا چه خبر است؟ چه غوغائي از نعمتهاي معنوي بر پا است؟ و چه جذبه هاي نيرومندي روح را به جوار قرب حق مي كشد، او را در انوار ذاتش مستغرق مي سازد و از خويشتن خويش غافل مي كند وكارش به جائي مي رسد كه جز او نمي بيند، و جز او نمي خواهد، و هرچه دلش مي خواهد همان مي بيند، و هر چه ببيند دلش همان را مي‎خواهد!.





پيام قرآن ج 6


آية الله مكارم شيرازي و ساير همكاران


مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.